Гергана Златкова

Поезия

След потопа на ХХI век...

5.00(1 гласа)

Поезия

Гетсиманската градина

4.73(37 гласа)

Поезия

Стената на плача

4.66(29 гласа)

Поезия

258 метра под морското равнище

4.64(28 гласа)

Поезия

Адаса

4.64(28 гласа)

Поезия

друга Струнна теория

4.62(26 гласа)

Виж още

ОРФЕЙ И СВЕТЛИНАТА

4.60   (5 гласа)

     В този текст ще проявя сизифово усилие, за да поразчистя прахоляка и да събера малко отломки от известни факти и предположения около името на Орфей, с цел да подредя частично един реален или илюзионен пъзел… Въз основа на интердисциплинарния подход чисто художествено, често опирайки се на мистичното, предполагаемото, близкото по значение и звукопис, отнасящо се до светлината и връзката ѝ с името на Орфей. Но като цяло това е начин да се зададат множество въпроси. А щом има въпроси, рано или късно ще се появят и отговорите.

      И една уговорка още в началото. Ако Орфей е фигура на митичен персонаж, жрец, герой от някаква история и посоката на разпространения на знанията от него и за него е от Балканите през Средиземноморието до Леванта, Египет и цяла Европа, то Аполон е божество от Малоазийски произход и посоката на информацията за него е географски противоположна на тази, по която се движат знанията за и от Орфей. А Херос, Загрей и Дионис са доказано тракийски и елински божества или различни проявления на едно и също божество, които по-късно навлизат и в римските култове.

     Повечето учени от школите в Западна Европа предпочитат да разглеждат Орфей като символ на нощта, на мистичното, подобно на славея. Онзи, който предизвиква раждането на деня със сладкогласната си песен.

      Не такъв е случаят обаче с Орфей в Югоизточната част на Европа, включително там, където се отбелязва, че е роден – Родопа планина. Същото важи и за Древна Гърция, където има легенда, че Орфей е слязъл в селенията на Хадес, за да измоли Евридика- дейност, която, опирайки се на други авторитетни изследвания, професор Богдан Богданов съпоставя с шаманските практики (В случая е коректно да се отбележи, че понятието „шаман“ навлиза в научната терминология, заимствано от езиците на индианците в Северна Америка). Слизайки в света на незримото, Орфей търси начин да възвърне Евридика към живота, тоест към светлината. В този смисъл неговата същност и дейността му са противоположни на мрака.

     Херосът и Загрей – Дионис ту са отделни богове на слънцето и плодородието в тракийските вярвания, ту се сливат в едно, представяйки единен култ към соларно божество, на което Орфей е служил като жрец или като жрец- цар.

     Учението на Орфей често се свързва с разбирането да се ядат растителни храни, а не от животински произход, отличава жреца от фигурата на тракийския Херос, който е ловец. И ако Херосът е въоръжен с лък или с копие, то Орфей сякаш е преобразил лъка в лира или арфа. Сякаш е близнак на Херос, но с друга същност- противоположна. Както е противоположна същността между Прометей, свързан с огъня и Епитемей, свързан със сянката.

    Името на Орф

Сайтът PlovdivLit е творчески продукт на фондация „Пловдив ЛИК” и е обект на авторско право.
Поставянето на хипервръзки към сайта, към издания, рубрики и конкретни текстове в PlovdivLit е свободно.

© PlovdivLit 2025